Το διημερο των εκδηλωσεων στο Ζυγο αρχισε το Σαβαβτο το βραδυ στις 8 μμ με το παραδοσιακο σχημα “ΜΠΑΝΤΑ ΤΕΤΟΙΑ“,με τραγουδια θρακιωτικα,νησιωτικα,καλαματιανα και καρσιλαμαδες.
Στη συνεχεια,ο Αντωνης Παπαδοπουλος με το ποντιακο προγραμμα εκανε τους παρευρισκομενους να σηκωθουν και να χορεψουν.Επισκεπτες και χωριανοι ηταν στην εκδηλωση με τους ηχους της λυρας να τους συνεπαιρνουν,το κεφι να ανεβαινει συνεχως και να τελειωνει τα ξημερωματα.
Και ενω ολα αυτα γινονταν στην πλατεια του χωριου σε εναν αλλο χωρο και συγκεκριμενα στο κτιριο του Ποντιακου Συλλογου σε ενα ειδικα διαμορφωμενο δωματιο εθελοντες και μελη του συλλογου ετοιμαζαν το παραδοσιακο κεσκεκ.Συγκεκριμενα,ο Χαραλαμπος Καρακασιδης,ο Μακης Χατζηπαπαθεοδωριδης,ο Νικος Γεωργιαδης και οΣτελιος Βουδουρης εμ υπομονη και αγαπη παρασκευασαν αυτο το ποντιακο εδεσμα που μοιραζεται την Κυριακη του Θωμα δωρεαν στους επισκεπτες.
Την Κυριακη του Θωμα το μουσικο προγραμμα ηταν μονο ποντιακα απο το χωριανο μας Σουλτιδη Δημητρη και νταουλι τον Νικο Παπαδοπουλο.
Το δρομενο της αναπαραστασης ξεκινησε με την αφηγηση του εθιμου απο την Σοφια Μαρτιδου.
Περιγραφοντας την ολη διαδικασια οι χορευτες και τα μελη του συλλογου ντυμενη με τις παραδοσιακες ποντιακες φορεσιες αναπαριστουσαν τον καθε λογο της αφηγησης της κυριας Μαρτιδου:
Για τους ποντιους θεωρουταν προσβλητικο,οχι μονο να οδηγηθει σε αποτυχια ενας γαμος αλλα και αυτος ακομα ο αρραβωνας το σουμαδ η σημαδεμα οπως ελεγαν.Αφου και αυτο το λεγαν μισοστεφανωμα.Ο παιδας,ο νεος επρεπε να γυναικιζ,δηλαδη να παντρευτει.Αλλα και το κοριτσι,η νεα επρεπε να ανδριζ,να παντρευτει μολις θα γινοταν το τυχερο της.Η συναντηση ομως των δυο φυλων της ιδιας περιπου ηλικιας δεν ηταν ευκολη υποθεση γιατι τα κοριτσια τελουσαν σε περιορισμο.Οι περισσοτερες γνωριμιες γινονταν στα πανηγυρια,στους γαμους και μαλιστα πανω στο χορο.Ετσι η κοπελα που δεν ηξερε να χορευει ηταν και δυσκολο να παντρευτει.Στις πλατειες του χωριου οπου γινοντουσαν τα γλεντια εκει ειχαν την ευκαρια να γνωριστουν οι νεοι και οι νεες,επειδη ομως και οι 2 και ιδιατερα το κοριτσι δεν ειχαν δικαιωμα γνωριμιων,οταν ο νεος ελεγε στην μητερα του για καποια κοπελα της αρεσκειας του εκεινη πρωτα πρωτα φροντιζε να μαθει απο τις γυναικες της οικογενειας της για το κοριτσι αυτο αλλα και για την οικογενεια της.Τελος,και το πιο σημαντικο επρεπε να βολιδοσκοπησει και τις προθεσεις των γονιων της νεας,κατι που συχνα γινοταν την ωρα της γνωριμιας και μαλιστα πανω στο χωρο.
Aν και η βολιδοσκοπηση των γωνιων της κοπελας για την συναινεση τους στο γαμο των παιδιων ειχε γινει κατα την διαρκεια του πανηγυριου,σε μικρο διαστημα επρεπε να σταλει στο σπιτι ενα ατομο απο την πλευρα του νεου,συνηθως καποια γυναικα συγγενης του αγοριου,καποια γειτονισσα η ακομα και η μελλουσα πεθερα.Τα ατομα που αναλαμβαναν το εργο αυτο ονομαζονταν προξενητρες.Οι προξενητρες με ιδιαιτερη μαεστρια,τεχνη αλλα και μυστικοτητα για να μην εκτεθει η κοπελα,προσπαθουσαν να παρουν την συγκαταθεση των γονιων της.Αν λοιπον και οι δυο πλευρες ηταν συμφωνες για την ενωση των δυο νεων σειρα ειχε το ψαλαφεμαν.Οι γονεις του νεου πηγαιναν στο σπιτι των γονιων του κοριτσιου και αν συμφωνουσαν σε ολα εδιναν και επαιρναν λογο,καθοριζαν και την ημερα που γινονταν ο αρραβωνας το Σουμαδεμαν.Ο γηραιοτερος αντρας του σπιτιου επαιρνε τα δαχτυλιδια και τα περνουσε στα χερια των παιδιων,οι δυο νεοι εκαναν το σταυρο τους φιλουσαν την εικονα.Οαρραβωνας ειχε ολοκληρωθει. Πρωτο μελημα των γονιων ηταν η διαρκεια του αρραβωνα μεχρι την ημερα του γαμου.Η διαρκεια αυτη δεν ηταν μικροτερη απο ενα μηνα αλλα και οχι περοσσοτερη απο ενα χρονο.Οταν πλησιαζε η ημερα του γαμου ο κουμπαρος φροντιζε για την εκδοση της αδειας του γαμου.Το Λαλεμαν το εκαναν συγγενεις του γαμπρου και της νυφης καλουσαν στον γαμο ολο το χωριο με ασπρα κερια στα χερια κερνωντας παραλληλα και ουζο.
Μετα το τελος της αναπαραστασης,χορευτες και θεατες ανεβηκαν στην εξεδρα και χορεψαν μεχρι αργα το απογευμα.Ενα μεγαλο μπραβο σε ολους τους συντελεστες για το ωραιο αποτελεσμα που ειδαμε.Και του χρονου.