Της Ματίνας Μπαταλίδου
Με την ελπίδα και την ευχή όλων η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα στην Καβάλα, πραγματοποιείται σήμερα ο καθιερωμένος αγιασμός σε όλα τα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια του νομού
Την εικόνα των δημοτικών σχολείων, των νηπιαγωγείων, όπως και του εκπαιδευτικού προσωπικού, παρουσιάζει με δηλώσεις του στη «Ν.Ε.» ο νέος προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καβάλας, Νίκος Γεωργιάδης. «Κατά δήλωση της κ. υπουργού διανύουμε ένα από τα δυσκολότερα σχολικά έτη. Υπό την ομολογία αυτή που, όπως όλοι αντιλαμβάνονται, προκύπτει από την οικονομική εξέλιξη ότι τίποτα δεν είναι όπως χθες, θα πρέπει να πάμε σε έναν εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού δυναμικού και σε μία ανασυγκρότηση του μαθητικού πληθυσμού. Εκπλήσσομαι, γιατί πραγματικά υπάρχει μία νοοτροπία (;) στην περιοχή να αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών των νηπιαγωγείων σε σχέση με τις εγγραφές του Ιουνίου κατά 50%. Το γεγονός αυτό είναι ενδεικτικό του ότι οι γονείς δεν ανταποκρίθηκαν την κατάλληλη στιγμή για να γράψουν τα παιδιά τους ώστε οι δομές της εκπαίδευσης στη συνέχεια να προγραμματίσουν τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό». Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε με έμφαση ότι, για την επίλυση όλων αυτών των θεμάτων θα πρέπει να συμβάλλουμε όλοι και να αποδεχτούμε κοινούς κανόνες που λένε ότι οι εγγραφές των μαθητών γίνονται από 1 μέχρι 21 Ιουνίου κάθε χρόνο. Επισημαίνεται πως, ενώ μέχρι τα τέλη Αυγούστου πραγματοποιούνταν κάθε εβδομάδα ανασυγκρότηση του δυναμολογίου, από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά, το δυναμολόγιο διαφοροποιείται καθημερινά με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία καταμέτρησης των πραγματικών κενών στα σχολεία.
Αριθμός εκπαιδευτικών και κενά
Στο νομό Καβάλας έχουν διοριστεί 45 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί από τους οποίους μέχρι την Παρασκευή είχαν παρουσιαστεί οι 35. Αν σήμερα, Δευτέρα, που είναι καταληκτική ημερομηνία δεν έρθουν όλοι θα υπάρχει ανάγκη να γίνει νέος προγραμματισμός. Όσον αφορά το ενεργό δυναμικό των δασκάλων και νηπιαγωγών του νομού Καβάλας σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, ο. κ. Γεωργιάδης δεν ήταν σε θέση να αναφερθεί σε νούμερα, καθώς ήδη από την 1η Σεπτεμβρίου αποχώρησαν 25 εκπαιδευτικοί ενώ μέχρι τις 10 Οκτωβρίου θα υπάρξουν πάρα πολλές παραιτήσεις.
Αριθμός μαθητών ανά τμήμα
Αυτό που ισχύει στα δημοτικά είναι ότι πρέπει να λειτουργήσουν με την αναλογία ένας εκπαιδευτικός ανά 25 παιδιά. Μόνο με απόφαση των συγκεκριμένων θεσμοθετημένων οργάνων θα αξιολογηθούν οι μαθητές που χρήζουν υποστήριξης και όχι με απόφαση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης, του Συλλόγου Διδασκόντων ή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων. «Πρέπει να σεβαστούμε τη λειτουργία του συστήματος. Οι τάξεις υποδοχής και οι κατ’ οίκον διδασκαλίες μπορούν να πάνε και μέχρι τις 20 Οκτωβρίου. Έτσι λοιπόν αν και κατανοούμε το πρόβλημα, κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να δώσουμε αντίστοιχη λύση. Αν πάρουμε εκπαιδευτικούς από τη Γενική Αγωγή και τους τοποθετήσουμε στα τμήματα Ειδικής Αγωγής, δημιουργούνται αλυσιδωτά προβλήματα στη Γενική Αγωγή». Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως για όλους αυτούς τους λόγους αναμένεται φέτος να υπάρξουν συμπτύξεις τμημάτων μέσα στα ίδια σχολεία.
Νέα ολοήμερα δημοτικά
Σύμφωνα με την πληροφόρηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αναμένονταν μέσα στο Σαββατοκύριακο ο ορισμός των ειδικοτήτων για τα 800 νέα πιλοτικά ολοήμερα σχολεία τα οποία, κατά γενική εκτίμηση, θα λειτουργήσουν κανονικά, υπό την προϋπόθεση να έρθουν οι νέες ειδικότητες.
Τι γίνεται με τα σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών
Κατά την υπάρχουσα νομοθεσία, ένα νηπιαγωγείο και ένα σχολείο μπορεί να λειτουργήσει όταν οι μαθητές είναι πάνω από επτά. Στις περιπτώσεις που δε συμβαίνει αυτό προτείνεται τα παιδιά να μετακινηθούν στο πλησιέστερο νηπιαγωγείο για να τους παρασχεθούν οι απαραίτητες υπηρεσίες. «Το ζητούμενο όμως δεν είναι η αριθμητική προσέγγιση της εκπαίδευσης, αλλά η ποιοτική. Ένας εκπαιδευτικός με τρία ή με τέσσερα νήπια, με τη σύγχρονη αντίληψη της εκπαίδευσης δεν προσφέρει υπηρεσία. Όπως δεν προσφέρει και ένας εκπαιδευτικός στο σχολείο που έχει επτά ή οκτώ μαθητές απέναντί του. Το σχολείο δεν έχει μόνο ως στόχο το γνωστικό αντικείμενο αλλά τις δεξιότητες που πρέπει να κατακτηθούν, όπως η κοινωνικοποίηση και η κριτική σκέψη. Ακόμη και να γίνει η αποδοχή ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες ή από διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον». Ο κ. Γεωργιάδης, θέλοντας να καθησυχάσει τους γονείς, τόνισε ότι βρίσκονται σε μία διαρκή επικοινωνία με τη νομαρχία για τη συγκρότηση των τμημάτων και της μεταφοράς των μαθητών. «Απ’ ό,τι γνωρίζω στην Καβάλα δεν υπήρξε ποτέ πρόβλημα με τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία. Αυτή τη στιγμή έχουμε πετύχει να υπάρχει ο συντονισμός για να λύσουμε όλα αυτά τα προβλήματα, καταβάλλοντας όλες οι πλευρές κάθε δυνατή προσπάθεια», κατέληξε.