20pdcztsrh

Ειδήσεις

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΛΙΕΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ

Ενάντια στο μέλλον της αλιείας οι αλιείς;

03.06.2010

Περισσότερες από 15 μηχανότρατες και γρι-γρι απέκλεισαν χθες το πρωί το λιμάνι της Καβάλας ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την κοινοτική οδηγία που θα συζητιόταν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. «Εξοντωτική» χαρακτηρίζουν την εφαρμογή της οι αλιείς για τον κλάδο τους, ενώ «καταστροφική» για τις ελληνικές θάλασσες χαρακτηρίζει η Greenpeace τη μη εφαρμογή της.
Δεν αποφεύχθηκε τελικά ο αποκλεισμός των κεντρικών λιμανιών σε όλη τη χώρα από τους επαγγελματίες της Μέσης Αλιείας, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας, που σύμφωνα με τα λεγόμενα τους, ορίζει εξοντωτικούς όρους και θέτει υπό εξαφάνιση τον κλάδο τους. Στις 12 περίπου χθες το μεσημέρι ξεκίνησε ο αποκλεισμός του κεντρικού λιμανιού της Καβάλας, από 15 με 20 γρι γρι και μηχανότρατες. Και όλα αυτά όταν προχθές ο Πρόεδρος του Σωματείου των Γρι Γρι, Γιάννης Μανιός, εξέφραζε την ικανοποίηση του, που έστω και την τελευταία στιγμή η υπουργός αγροτικής ανάπτυξης και τροφίμων, Κατερίνα Μπατζελή, έδωσε τη συγκατάθεση της για τα διαχειριστικά μέτρα, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα μπορεί να εξαιρεθεί από την κοινοτική οδηγία.

Οι κυβερνήσεις μας «δουλεύουν»
Τι άλλαξε όμως μέσα σε λίγες ώρες και μετά την ολοκλήρωση του έκτακτου Συμβουλίου Αλιείας; Ο Γιάννης Μανιός μιλώντας στα ΜΜΕ τόνισε: «Μέχρι και σήμερα (χθες) το πρωί είχαμε την υπόσχεση ότι το υπουργείο θα υπογράψει το σχετικό έγγραφο για να μπορέσουμε να βγούμε στη δουλειά μας και να πάρουμε την παρέκκλιση από τα ευρωπαϊκά μέτρα. Η απάντηση που πήραν οι αντιπρόσωποι μας από το υπουργείο ήταν ότι δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση και αποφασίσαμε να κλείσουμε όλα τα λιμάνια της χώρας σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Από τον Φεβρουάριο έπρεπε να έχουν κατατεθεί τα διαχειριστικά σχέδια. Μας «δούλευε» η προηγούμενη κυβέρνηση, αυτό κάνει και η τωρινή. Δεν πάει άλλο. Ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι. Δεν έχουμε άλλα περιθώρια. Θα κλείσουμε τα λιμάνια και τις ιχθυόσκαλες να μην υπάρχει εμπόριο ψαριών, ούτε τα εισαγόμενα, γιατί από εκεί πιστεύουμε ότι είναι όλα τα συμφέροντα. Θα μείνουμε επ’ αόριστο στα λιμάνια, ζητώντας ένα μεγάλο συγγνώμη από τους πολίτες, αλλά δεν υπάρχει άλλη λύση από εμάς. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να καταθέσουμε τις άδειες αλιείας στο λιμεναρχείο».

Τι αποφασίστηκε στο Συμβούλιο Αλιείας
Είναι χαρακτηριστικό πως κατά τη συνεδρίαση που έγινε προχθές στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, υπό τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Γιώργο Κανελλόπουλο και με την παρουσία εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ένωσης Μέσης Αλιείας, οι τελευταίοι ενημερώθηκαν ότι η κυβέρνηση δρομολογεί εισήγηση στην αρμόδια διαχειριστική επιτροπή της Κομισιόν, με την οποία η χώρα μας θα ζητά συνέχιση των παρεκκλίσεων για τα γρι-γρι και τις βιντσότρατες. Εκείνο που δεν έχει διευκρινιστεί είναι το ενδιάμεσο καθεστώς που θα ισχύσει μέχρις ότου η Κομισιόν ανάψει πράσινο φως, ενώ πιθανότερο σενάριο θεωρείται η εφαρμογή του Κανονισμού, αφού ούτως ή άλλως η μεταβατική περίοδος έχει εκπνεύσει.

Παρ’ όλα αυτά οι ανατροπές δε σταμάτησαν στις δηλώσεις του Γιάννη Μανιού, καθώς χθες το απόγευμα αποφασίστηκε η απόσυρση των αλιευτικών σκαφών από τα λιμάνια. Ο λόγος ήταν ότι ξεκίνησε νέος κύκλος διαλόγου με το υπουργείο, το οποίο υποσχέθηκε να δοθεί λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και το οποίο μένει άλυτο εδώ και επτά χρόνια.

Τι πραγματικά συμβαίνει!
Απ’ ότι φαίνεται έχει ξεκινήσει ένας «πόλεμος» ανάμεσα στους επαγγελματίες αλιείς και τις οικολογικές οργανώσεις με αφορμή την εφαρμογή κοινοτικής οδηγίας, με την οποία γίνονται αυστηρότεροι οι κανόνες για το ψάρεμα με μηχανότρατες, γρι-γρι και βιντσότρατες, ενώ η κριτική τους έχει επικεντρωθεί και στην Ελληνίδα Επίτροπο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Μαρία Δαμανάκη, η οποία φαίνεται ότι είναι αντίθετη στην ψήφιση των διαχειριστικών μέτρων που προτείνουν οι αλιείς.

Η περίοδος εξαίρεσης που είχε πάρει η Ελλάδα για την εφαρμογή των αυστηρότερων κανόνων έληξε προχθές και ήδη το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προσανατολίζεται να ζητήσει παράταση. Ωστόσο, οι οικολογικές οργανώσεις ζητούν άμεση εφαρμογή των περιορισμών που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υποστηρίζουν ότι οι μηχανότρατες, τα γρι-γρι και οι βιντσότρατες «έχουν λεηλατήσει τον βυθό των ελληνικών θαλασσών».

Τι προβλέπει το νέο πλαίσιο
Το νέο πλαίσιο προβλέπει ότι η αλιεία με γρι-γρι πρέπει να γίνεται σε απόσταση άνω των 300 μέτρων από την ακτή και σε βάθος μεγαλύτερο των 50 μέτρων, έναντι βάθους μόνο 30 μέτρων και ακτίνας αρκετά μικρότερης που ίσχυαν κατ΄ εξαίρεση για την Ελλάδα.

Για τη βιντσότρατα το νέο πλαίσιο αναφέρει ότι η ακτίνα ψαρέματος πρέπει να φτάσει τα 3 μίλια από την ακτή, έναντι 70 μέτρων που ισχύει σήμερα, και ότι το άνοιγμα των διχτυών της πρέπει να αυξηθεί από 18 σε 40 χιλιοστά ώστε να μην αλιεύονται γόνοι, κάτι που εμποδίζει την αναπαραγωγή.

Όσο για τη μηχανότρατα, ήδη από το 2008 η Ελλάδα αξιοποιεί άρθρο του κοινοτικού κανονισμού, σύμφωνα με το οποίο δίνεται το δικαίωμα στις κυβερνήσεις χωρών με περιορισμένα θαλάσσια πλατώματα (βυθός) να επιτρέπουν το ψάρεμα σε απόσταση μεγαλύτερη του ναυτικού μιλίου- και όχι στο ενάμισι μίλι όπως ορίζεται από την Ε.Ε. Τα αλιευτικά σκάφη στην Ελλάδα αριθμούν περί τα 17.000 και σε αυτά απασχολούνται περίπου 35.000 άνθρωποι, ενώ η μεγαλύτερη παραγωγή γίνεται από τα 300 γρι-γρι και τις περίπου 450 μηχανότρατες.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Greenpeace αναφέρεται ότι η Ελλάδα παραβιάζει τη σημαντικότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των ελληνικών θαλασσών. «Σε περίπτωση που η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κ. Μπατζελή δεν προχωρήσει στις απαραίτητες πρωτοβουλίες, θα έχει αφήσει τις ελληνικές θάλασσες στο έλεος της καταστροφικής και ανεξέλεγκτης αλιευτικής δραστηριότητας», αναφέρεται μεταξύ των άλλων το ελληνικό γραφείο της οργάνωσης.

Το μόνο σίγουρο είναι πως αν δεν βρεθεί λύση στο πρόβλημα, τότε οι αλιείς θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, συνεχίζοντας τον αποκλεισμό των λιμανιών
Πάνος Μεγαλομμάτης Πηγη www.k-typos.gr

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Scroll to Top